Isnin, Mac 08, 2010

Cerita dari Mak saya

Saya: Mak, kalo keje ni tak berbaloi macam mana?

Mak:  tak berbaloi macam mana?kalo tak kerja, ddk rumah tu berbaloi ke?".


*Senyum*

Saya: Duduk rumah tak payah keluar duit. Keje kene bayar tambang, makan lagi. Kalo gaji sikit, tak cukup mcm mn?

Mak : Kalo tak nak keje balik kg, duk umah tolong mak meniage. Mak bg sehari sepuluh inggit. Boleh?

*Pandai mak buat tawar menawar. Saya senyum lagi*

Saya: Sehari seploh inggit mana cukup mak...hu..
Mak: Tau pun tak cukup. Abis tu kalo tak keje, duk KL tu mcm mana nk bayar sewa umah, makan....keje je la sementara, nanti dah dapat keje lain berenti. Dripada tak keje tu langsung tak dapat pape. Kau kire untung la keje macam tu. Duduk dalam pejabat, ade aircond, kerusi pusing2. Ade orang tu....

*Mak mula kisahkan satu persatu ceita untuk menginsafkan saya*

Kisah satu: 
Cube tgk pakcik dot dot tu. smlm die datang makan satey mak dgn keluarga die. masa nak bayar tu die teraba raba poket cari duit kecik.
Mak: ai...tokey besar takkan takde duit kecik kot?
Pakcik dot dot: mane ade duit kak...gaji saya pun rm1200 je sebulan.
Mak: ish...takkan untung besar gaji rm1200 je?
Pakcik dot dot: betul....duit niage tu nak bayar sewa kedai lagi, gaji pekerja lagi. duit gaji saya ni plak nak bayar keta, umah, bil2, semua saya kene bayar.

Kisah dua:
Budak yang keje kat kedai makan tempat mak meniage tu bersengkang mate sampai tak tdo dua hari. sehari keje upah rm20. lagi teruk keje die kene buat. sampai die migrain teruk sbb tak cukup rehat. Semata-mata nak dapatkan upah rm20 tu.kesian kan?

Kisah tiga:
Dulu Mr. B tu keje. gaji mula2 rm900 je. lagi teruk kene ulang alik dari seremban ke KL. nak bayar duit umah lagi, anak bini lagi.sanggup ulang alik naik motor plak tu.

Saya: ala mak...die keje zaman bile?
Mak: Zaman bile ape plak?zaman sekarang la. kalo zaman abah ko keje dulu lagi teruk. gaji sebulan rm60 je.
Duit tu la yg nak sekolahkan korang, nak makan lagi, bil api air lagi.


ok mak....dah insaf dah ni...huhuhu....


nota kaki: semua watak yang mak cerita tu org2 sekeliling saya. cerita itu memang pernah saya dengar tapi selalu juga saya lupe.

Bila saya rasa saya yang paling susah....mak selalu ingatkan saya rupa2nya ade orang lain yang lagi susah.Share

Tiada ulasan: