Rabu, Ogos 04, 2010

Hujan-Matahari-Pelangi-Air mata-Satu janji

Tak tahu apa yang saya sudah buat. Saya mungkir janji. Saya hilang kewarasan. Saya berjanji untuk tidak putus asa dalam usaha saya menghadiahkan pelangi untuk dia. Pelangi yang boleh mengembalikan senyumannya. Bukan hanya dia, tapi sesiapa sahaja yang melihatnya. Setelah sekian lama mencari, saya masih gagal mendapatkan pelangi indah untuknya. Lalu saya terlintas untuk berpaling. Berputus asa mencari pelangi. Merasakan kecewa-rasa diri tidak berguna lantaran dia masih tetap berduka. Setiap pelosok saya selongkar. Pelangi itu masih tidak ada. Saya juga manusia biasa yang tak ada istimewanya. Punya rasa penat-punya rasa kecewa. Dengan adunan rasa penat dan kecewa itulah saya bertindak bodoh. Mujur saya cepat tersedar. Saya batalkan niat untuk berpaling lantas saya mengambil keputusan untuk teruskan langkah. Saya akan terus selongkar setiap pelusuk dunia untuk carikan pelangi buatnya. Satu masa nanti, pasti pelangi itu dalam genggaman saya-dalam pelukan dia. Saat itu dia pasti tersenyum gembira dan saya pula akan senyum bahagia. Buat masa ini, selagi pelangi itu belum saya jumpa, saya akan terus di sisinya-mengelap setiap titis air matanya-mendengar segala keluh kesahnya. Itu janji saya.




*Seketika saya teringat. Pelangi hanya muncul selepas hujan ketika sang mentari memancar terang. Air matanya itu hujan lantas saya perlu jadi mentari agar terhasilnya pelangi. Seandainya mentari putus asa, bagaimana pelangi akan menjelma?Share

Tiada ulasan: