Khamis, Ogos 19, 2010

Hati Saya Hancur (Awak Tak Pernah Tahu)

Kata orang, kita akan lebih mudah terasa hati dengan orang yang rapat atau lebih tepat dengan orang yang kita sayang. Tak semestinya kekasih..kawan pun boleh jadi orang yang rapat dengan kita dan orang yang buat kita mudah terasa hati. Kita akan jadi terlebih sensitif bila dengan mereka ini. Kamu semua pernah rasa? Saya pernah. Ada satu ketika rasa sedih sangat sangat. Jujur saya katakan sampai sekarang saya masih lagi terluka dengan apa yang pernah dia lakukan. saya sendiri benci dengan ingatan tentang itu. kalau boleh saya nak padam terus dari ingatan saya tentang peristiwa yang menyakitkan itu. tapi saya tak tau kenapa sesekali peristiwa itu tetap melintas di ingatan. bila ia melintas saya rasa kecewa sangat2. kecewa dengan dia. kecewa dengan apa yang dia buat pada saya. rasa diperlakukan  seperti orang bodoh. seperti sampah.pagi pagi ketika di pejabat saya terima sms daripada dia:


Dia:    malm t kta ada pati mkn2 ya (malam nanti kita ada parti makan2 ya)
Saya:  ak d jemput ke? (aku dijemput ke?)
Dia:   Yala mst..kt bwh jela xtaw tmpt mana lg best..ada cdangn?(ya la mesti...kat bawah je la..tak tau tempat mana lagi best..ada cadangan?)

tujuan parti makan makan tu katanya untuk meraikan ulangtahun sahabat kami. lalu dengan harga sebuah persahabatan yang bagi saya terlalu amat tinggi nilainya tanpa berfikir panjang saya bersetuju walaupun telah saya maklumkan padanya ketika itu saya  berada dalam zon yang tidak gembira. ada sesuatu yang memberatkan akal fikiran saya. 

Apa yang sangat menyedihkan saya?sampai masanya tiba tiba dia pergi ke tempat lain. bergembira meraikan ulang tahun sahabat kami. saya ditinggalkan. tanpa apa apa kata. tak di beritahu pun majlis makan makan di kedai bawah itu di batalkan. tanpa minta maaf pun. cuma pergi. saya seperti sampah bukan?jadi salahkah bila saya rasa terlalu amat pedih?salahkah kalau sampai sekarang pun saya masih rasa kecewa-hampa-sukar melupakan?itu tak mengapa....saya fikir mungkin dia terlalu teruja untuk mengadakan 'surprise party' untuk sahabat kami. dia meraikannya bersama keluarga sahabat tersebut. mungkin keluarga sahabat yang mengundangnya lantas dia membatalkan janji dengan saya tanpa sempat memberitahu. saya cuba buang andaian yang bukan bukan tentang dia. cuba berfikir yang baik baik tentang dia. menerima dia semula. tapi ingatan itu tetap datang. setiap kali ingatan itu datang, hati saya pedih. hati saya sakit....rasa seperti ingin membuang dia dari hidup saya. rasa ingin pergi jauh dari dia. tapi bila melihat ketawa dia-mendengar jenaka dia-bersenda gurau dengan dia saya lupakan segala sakit saya. saya harapkan semasa ulangtahun saya dia juga akan buat seperti mana dia lakukan kepada sahabat kami. saya tidak mengharapkan dia meraikan dengan satu majlis yang besar. cukuplah sekadar keluar makan bersama sama.ada hadiah dari dia atau mungkin juga kad ucapan. sekali lagi hati saya hancur. bukan sahaja tanpa sambutan makan makan bersama-hadiah atau kad ucapan juga tiada. yang lebih perit tiada sebarang ucapan langsung. kata orang kami rapat. tapi bila di perlakukan seperti ini saya rasa dia tidak menganggap saya kawan rapat. saya saja yang perasan dia sayang saya.apa yang sudah jadi?kalau kamu di tempat saya, apa yang kamu lakukan?saya masih berlagak biasa. berlagak seperti tidak kisah walaupun kadang kadang saya rasa saya ingin menjerit biar dia tahu saya terluka. biarlah..saya masih meneruskan persahabatan kami seperti biasa. cuma sekarang ini ingatan itu agak kerap datang walaupun sudah puas saya halau. saya cuma sampah. tidak perlu harapkan ada orang yang memandang saya.

 *sedih-muram-kecewa*




::sms undangan makan dari dia masih dalam simpanan saya.biarlah....::


Share

Tiada ulasan: